Sunday, September 23, 2007


· Ekonomi merupakan salah satu aspek yang penting dalam mewujudkan sesuatu kuasa. Tanpa ekonomi maka tidak wujudlah sesuatu bandar yang menjadi nadi kepada kemajuan sesuatu negeri. Seperti yang kita ketahui akibat daripada kejadian banjir yang berlaku pada akhir tahun 2006 dan awal tahun 2007 telah menyebabkan ekonomi di bandar Kota Tinggi telah lumpuh buat sementara waktu.
· Menurut responden, sewaktu awal pembukaan perniagaan semula memang pihak mereka mengalami masalah untuk mendapatkan bekalan kerana modal yang tidak cukup untuk membayar harga barang tersebut. Namun atas budi bicara antara pembekal dan peniaga maka dapat meringankan sedikit beban pihak peniaga. Namun pendapatan peniaga ini meningkat apabila tiba musim perayaan yang semakin dekat ini iaitu sambutan perayaan Hari Raya Aifitri dan Deepavali.
· Selepas beberapa bulan ekonomi di bandar tersebut telah kembali pulih. Ekonomi di bandar Kota Tinggi semakin pulih seperti sedia kala selepas adanya bantuan yang disalurkan oleh badan-badan tertentu seperti dari pihak kerajaan dan NGO kepada para peniaga.
· Antara bentuk bantuan yang di salurkan ialah pengecualian sewa selama 6 bulan kepada peniaga serta pengurangan cukai harta selama setengah tahun yang diberikan oleh pihak Majllis Daerah Kota Tinggi kepada para peniaga untuk membantu golongan ini pulih kembali.


No comments: