Sunday, September 23, 2007

secebis kisah..

· Kota Tinggi merupakan wilayah yang paling besar di negeri Johor serta merupakan bandar yang popular dengan kisah-kisah bandar bersejarah di Raja. Kota Tinggi di kenali sebagai bandar pelancongan bersejarah kerana mempunyai tarikan sejarahnya seperti makam zaman Islam, tinggalan Pusaka dan kisah-kisah dahulu kala seperti Makam Laksamana Bentan, Makam Sultan Mahmud Mangkat Dijulang dan banyak lagi.

· Bandar Kota Tinggi juga menjadi tumpuan pelancong kerana mempunyai tarikan yang tersendiri seperti keindahan air terjun Kota Tinggi, kaya dengan buah-buahan tropika seperti nenas serta makanan laut yang segar di Teluk Sengat. Selain itu terdapat Muzium Nelayan yang terletak di Teluk Balau dan kebersihan pantai yang belum tercemar serta resort yang membekalkan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan. Di samping itu, Desaru marupakan destinasi tumpuan dunia bagi acara Triathlon Antarabangsa Jarak Jauh Desaru- Pengarang yang menjadi salah satu acara tahunan.

· Di samping itu juga, Bazar Kota juga menjadi tarikan utama di sini bagi pelancong tempatan mahupun luar seperti Singapura dan Indonesia untuk membeli-belah teutamanya kain, perhiasan dan sebagainya kerana harganya yang berpatutan.

No comments: